FAM / fileschanged og langsom filskrivning

Mit oprindelige indlæg er skrevet i forums.gentoo.org på engelsk og kan ses
på http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=229941. En version på dansk
følger her:

Jeg anvender FAM 2.7.0 (File Alteration Monitor) på en Gentoo 2.6.8
installation, sammen med fileschanged
(http://fileschanged.sourceforge.net/).

Mit problem er mest udtalt ved store overførsler via Samba og langsomt
trådløst netværk. Her kan en 10+ Mb fil godt tage en hel del tid.

Problemet består i, at FAM/fileschanged rapporterer 'Created <file>' så
snart overførslen begynder. Jeg ved godt at det er korrekt at filen så er
oprettet, men overførslen er stadig nødvendigvis ikke færdig enddnu, og jeg
er kun interesseret i at vide hvornår dette sker -- fordi jeg forsøger at
køre shell cripts efter overførslen, som manipulerer filerne, og jeg er nødt
til at være sikker på at filen er hel og ikke delvis overført/færdigskrevet.
Når filen er færdig med at blive overført, så melder fileschanged om to (!)
'Changed <file>'. Ved ikke om det har nået med Samba at gøre, for ved
oprettelse af nye filer lokalt på Gentoo-maskinen, så får jeg kun en en
'Created <file>' og intet andet, præcis som forventet -- dog er denne
'Created <file>' nok også afsendt så snart filen oprettes, og ikke nødvendig
færdigskrevet.
Da lokale oprettelse ingen 'Changed <file>' giver, så kan jeg ikke hacke mig
ud af problemet ved kun at se på denne rapportering, som ellers
tilsyneladende kunne bruges som indikation for færdig skrivning ved
overførsler via Samba.

Hvordan løser jeg mit problem? Det må være et ret normalt og essentielt
problem at kunne løse i mange sammenhænge -- at sikre sig, at en fil er
færdigskrevet inden den behandles af et andet program.

Håber virkelig nogle kan hjælpe. Ovenstående knas er lidt frustrerende.

Venlig hilsen
Henrik Olsen

Follow ups