Re: X.org kontra XFree86

Kaare Rasmussen wrote:

> SUSE Linux 9.2 kommer med X.org X11R6.8.1 - og så er det jeg gerne vil
> vide hvorved den adskiller sig fra XFree86.
>
> Jeg har forstået at XFree-folkene har ændret licensen (?) - men jeg vidste
> nu ikke at X.org frigiver en udgave som Open Source.

Det er korrekt at XFree ændrede licensen.

> Er der nogen der ved noget om denne udgave? Er den baseret på en tidligere
> version af XFree86 uden licensproblemer? Er der tekniske forskelle - er
> X.org bedre osv ?

X.org's udgave har fået en del udvikleropmærksomhed, og har en del nye
features. Især populære er (fra hukommelse) "Damage" og "Composite" der
tilsammen giver mulighed for lavere netværkstraffik samt for at lave en del
effekter som f.eks. gennemsigtighed. Bemærk at disse nye features er noget
ustabile endnu, og derfor ikke på som standard.

Derudover er X.org fork'et fra 3.99, dvs. fra lige før licenskiftet, så
forskellene er ikke chokerende endnu.

Der er ikke mange distrubutioner der anvender XFree mere, mest pga. af
licensen.

--
mvh Esben