router+switch problem

Hej

Jeg har ADSL hos TDC og har en D-Link DI804-v router (anbefalet af TDC)
med 4 porte. Da vi har ethernet stik i de fleste af husets rum er disse
4 porte ikke tilstrækkeligt og jeg har derfor anskaffet en switch fra
Dell som jeg har koblet på routeren via et normalt net kabel.

Problemet er at koblingen mellem router og switch er meget ustabil.
Nogle gange har jeg pakke tab på 40-50 % når jeg checker med ping. Andre
gange får jeg:
>From orca (192.168.0.9) icmp_seq=264 Destination Host Unreachable
Således at der slet ikke er nogen forbindelse.

Jeg har forsøgt mange forskellige løsninger mht. placering af kabler
og er kommet frem til følgende:

1: kablingen i huset er sikkert OK - hvis jeg ikke bruger routeren men
kun switchen er der ingen pakke tab ved ping og jeg kan kopiere filer,
nfs-mounted hjemme kataloger etc. uden problemer mellem de forskellige
maskiner. Ulempen er selvfølgelig at vi ikke er 'on-line'.
2: på maskiner der sidder sammen på enten router eller switch er der
ingen problemer. Dvs. jeg kan have 'serveren' og min egen maskine
direkte på routeren - men så kan de andre ikke mounte hjemmekataloger,
læse mail og være på internettet.

Jeg har haft stort set det samme setup i næsten 2 år - men det er først
indenfor de sidste uger der har været problemer.

For alle maskiner bruger jeg routeren som gateway - og jeg har så på
hver af de lokale maskiner en hosts fil der binder det lokale net
sammen.

Jeg har gentagne gange talt med TDC uden at de har kunnet give en
forklaring - de kan kun se at der somme tider er støj på linien - men at
støjen på ADSL linien ikke kan forplante sig til det lokale net. Jeg har
lige talt med dem igen - men da switchen ikke er en UNEX kan/vil de ikke
hjælpe.
Dell har været ude og udskifte switchen uden at det har hjulpet.

Der må være andre der har et tilsvarende setup (ifølge TDC er det nærmest et
standard setup) - er der andre med tilsvarende problemer og måske nogle der
har haft samme problemer men løst dem....

På forhånd tak
Karsten Bolding

Karsten Bolding                    Bolding & Burchard Hydrodynamics
Strandgyden 25                     Phone: +45 64422058
DK-5466 Asperup                    Fax:   +45 64422068
Denmark                            Email: karsten@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx