Korrupte filer via samba

Helt spontant (måske efter en apt-get upgrade) opfører min samba-server (eller client?) sig meget underligt. Når jeg mounter et samba-drev på min laptop (eller desktop - samme fejl) og vil læse i filerne står der øverst i filerne en masse crap som det her:

...som om serveren og klienterne ikke helt kan finde ud af hvordan det lige er en header skal se ud / behandles.

Efter den gang junk kommer selve filen (de første tegn undtaget - de er overskrevet af føromtalte hø).

Jeg har forsøgt at geninstallere både klient og server men jeg bliver ved med at gå samme fejl.

Kører Debian sarge unstable på klienter+server.

Det skal lige nævnes at filerne ikke fejler noget hvis jeg ssh'er ind og vi'er eller cat'er dem...

/me er lost... nogen forslag?

Follow ups