Re: BSD vs Linux.

madsdyd@xxxxxxxxxxxx skrev:
On Fri, 15 Oct 2004, jesper wrote:

Hej liste.
Hvad gør, hvis noget, freeBSD (eller de andre bsd varianter) bedre en linux?
Det er ikke desktop delen, det er jeg klar over men er det et bedre server sys end de linux'er der IMHO er gode til serving debian og slack, og hvorfor?

Jeg har ikke set, inden for de sidste 4-5 år, dokumentation for at *BSD'erne er bedre til noget-som-helst, end Linux. Jeg ville meget gerne, faktisk, for det er træls at høre *BSD folkene rose *BSD, uden at man rigtigt kan få nogen hårde facts på bordet.

Du bør nok spørge dem om hvad der gør *BSD bedre.

Mads

Jeg vil gerne blande mig lidt her.
For ca. et og et halvt år siden begyndte vi at bygge vores netvaerk på Linux mhp DNS, FTP, WWW og andre kritiske funktioner. Vi valgte mainstream Linux (RedHat) og betalte de afgifter per maskine og år som man gör for at få support. Efter ca. fire måneder ändrede RH sine vilkår så at prisniveauet lignede en kopi af M$. Vi besluttede derfor at gå over til FreeBSD. De fordele vi ser er bla. at FreeBSD stable er meget, meget stabil. Filstrukturen er altid den samme, det kan variere mellem de forskellige Linuxer. FreeBSD's programbibilotek de såkaldte ports er helt overlegent RPM systemet. Vi har aldrig noget "dependency hell".

Selv har jeg Mandrake hjemme og understöttelsen af bla. multimedie er betydeligt bedre. Men på den anden side hvis FreeBSD siger at der er understöttelse for noget, så er det vores erfaring at det virker. Det kan jeg ikke påstå at det altid er tilfaellet med Mandrake.

Leslie