Re: Grafik kort

Anders Gnistrup wrote:

> Rettelse:
> Matrox er også gået closed source efter G550... Trist, der røg den
> mulighed.

Er Intels (bundkort)integrerede chipsæts drivere ikke Open Source?
Men du har ret, der har været en overgang hvor det lysnede, men lige for
tiden, så ser det sort ud for Open Source grafikkortsdrivere.
Jeg håber Alan Cox eller en anden med stor autoritet inden for
kerneudviklermiljøets laver et kernetræ, hvor Linus Torvalds "moduler
behører ikke at være GPL" kommer til at stå til skamme. Dernæst skal alle
distributionerne selvfølgelig skifte til dette andet træ. Et mere
realistisk træk er nok, at flere og flere interfaces internt i kernen får
API'er der kun eksporteres GPL only. Hermed vil Closed source moduler
langsomt skubbes ud af Linux, da alle de interesante interfaces kræver, at
kildekoden til modulet er under GPL. Jeg kunne dog også godt forestille
mig, at mere og mere funktionalitet skubbes ud i userspace, så Linux mere
og mere kommer til at minde om en microkerne, dog nok ikke i en for som
Andrew Tannenbaum havde forestillet sig. Tendensen er langt med udviklingen
af klibc. Der kunne udvikles en mere konstant API og en bedre
sikkerhedsmodel rent memorymæssigt, der kunne gøre closed source
drivere/applikationer mere tålelige i et Open Source miljø.
Lige nu lever jeg f.eks. med at firmwaren til mit USB-baserede wlan kort er
closed source. Linux kernen henter den binære firmware fra userspace og
loader den på kortet. Kernen som sådan har ikke fået beskidte hænder. En
ligende løsning for grafikkort vile være glimrende.

Mvh