Hej Alle

Jeg får dog stadig en fejlmeddelse:
[1] 8096
agn@pingo agn $ No running artsd or esd found
Starting skype without sound daemon
Engine::init invoked. user is
Sound device is not defined

Og den forstår jeg ikke.
Artsd er en KDE sound server mens esd er enlightment sound server til gnome som jeg har installeret.

Jeg må desværre trække lidt i land igen. Til gengæld er jeg kommet lidt videre i forståelsen men har behov for lidt hjælp da det småt med det på nettet.

Skype hakker stadig hvis man er almindelig bruger.
Grunden er at brugen ikke har adgang/rettigheder til brug af esound deamon. Den kører fint men aligevel får ovenstående besked.

Kører jeg det som root (hvilket jeg selvfølgelig ikke har lyst til) får jeg følgene:
pingo root # Running esd found
Starting esd wrapped skype
Engine::init invoked. user is
Sound device is not defined

Og så virker det bare perfekt!! jeg har haft en god samtale med Mogens her i aften og det gik flot igennem. Det genere mig lidt er "Sound device is not defined". Jeg har set lidt på "man esd" og er kommet frem til at det er /dev/dsp så det skulle være iorden. Så jeg mengler lidt en god ide til at komme videre.

Nogen der har en?

Hilsen Anders

Hej
Jeg har nu brugt min både som 'ren' netforbindelse, men også som 'dialout' - alt fungerer perfekt.
Når jeg starter Skype fra konsol får jeg følgende:

Engine::init invoked. user is
Sound device is not defined
Engine::init success
UI: Engine::Engine credentials loaded
SkyWindowBase::onlineStatusChanged setting pixmap
DialPad: DialPad
language selected: 2
Engine::init invoked. user is xxxxxxxx
Sound device is not defined
Engine::init success
UI: Lib::OnConnStatusChange status is 1, 1
Engine::customEvent Sky::Event::SKY_CONN_STATUS_EVENT

+ en hel masse mere om opsætningen, men intet om lyddelen.

I SSkype's opsætningsvindue viser den at den bruger /dev/dsp

Alt som 'mig selv'.

Hej Alle

Efter en grundigere analyse af Skype konseptet vist ikke helt så smart. For det første er det ikke et open-source project hvilket egentlig ikke behøver at være et problem. Jeg har brugt mange andre propreitære programmer uden problemer og Skype er da også kommet til at virke sådan rimeligt fornuftigt. Det dårlige ved Skype er dog at den ikke har support for ALSA og bruger derfor alsa-oss istedet og helst gerne ser esd eller artsd deamon være tilstaæde. Det kræver så lidt at få til at virke men det kan lade sig gøre. Men sådan umiddelbart tror jeg ikke at vi skal regne med at der laves support for ALSA. Men som sagt, så er det et mindre issue.

Det der er det helt store problem (se http://www.skype.com/products/explained.html) er at protocolen til kommunikationen mellem brugerne er lukket (proprietær). Det er fx. ikke muligt at anvende SIP eller andre da de anses for værene for "dårlige". Det gælder så specielt alle microsofts brugere da de netop anvender SIP. Det vil for mig set ikke være muligt at tale med en anden VoIP telefon med mindre han også bruger Skype da det er umuligt for andre at implementere Skype's protocol. Det må siges at være et _MEGET_ stort problem (ret mig hvis jeg tager fejl mht. snak med andre VoIP typer)

Så nu vil jeg ligesom andre prøve en anden VoIP telefon. Jeg har kastet mig over GnoPhone som ser ganske nydelig ud :-)

Hilsen Anders