Re: "Standard" rettigheder!?

On Wed, 27 Oct 2004 11:37:33 +0200, Henrik Gammelmark wrote:

> Er det muligt at fortælle sin søde lille debian box at fx alle filer og
> undermapper der oprettes i en given folder skal oprettes med nogle
> bestemte rettigheder, gruppenavn osv?

Ja, hvis et katalog har "s"-bitten sat for gruppen (mere formelt:
sgid-bitten sat), vil filer/underkataloger oprettet i kataloget få
(over-)katalogets gruppeejer som gruppeejer.

Og hvis du sætter umask til 02 bliver filer/kataloger pr. default skabt
med skriverettighed for gruppen.

Altså en kombination af kataloger med gruppe-s-bits og umask 02.

Og det lød sikkert som det rene volapyk, hvilket jeg er ked af. Men jeg
tror, du er nødt til at læse om de to emner, hvis du ikke igen og igen
skal støde ind i problemerne. Seneste nummer af Linux Journal har en
artikel om emnet (ikke online); hvis du ikke har tidsskriftet, så prøv
Google, der fx foreslår
http://freebooks.by.ru/view/RedHatLinux6Unleashed/rhl6u221.htm

Hvordan umask sættes, er lidt afhængig af, hvorledes folk tilgår
systemerne. Mht. aktiviteter fra shell, vil det måske være /etc/bashrc
der (evt.) skal justeres. I vsftpd sættes umask fx. i "local_umask"
konfigurationsparameteren. Osv.