Re: Gendanne fil

[klip]

Jeg har selv overvejet at skifte til Reiserfs/Reiser4, da det ser ud
som om det er (lidt) lettere at genskabe data derfra (ja, jeg ved godt
at backup er løsning osv osv, men det smutter altså engang i mellem).

Hvor ser du det henne? Det er absolut ikke en fornemmelse jeg har men
mit kendskab til de forskellige filsystemer.

Jeg skal sige, at jeg har meget lidt belæg for de følgende udtalelser, kun hvad jeg synes at være faldet over på nettet: Jeg kom engang til at slette samtlige filer på en partition med ext3. Med ext3 er det fuldstændigt håbløst at få noget genskabt, men så vidt jeg forstod, kunne man, hvis man kører med reiser, køre reiserfschk --rebuild-tree. Jeg ved godt, det ikke er noget man skal gøre for at gendanne en enkelt fil, men hvis man virkeligt klokker i det, kunne det være en option.

Men igen, jeg har ingen praktisk erfaring og kender ikke rigtigt de andre filsystemer. Hvis du har gode forslag modtages de med kyshånd - jeg har stadig bedre erfaringer med NTFS på windows end med nogen af Linux' filsystemer mht. stabilitet (man mister lidt inodes her og der er min erfaring).

Mange hilsner

Lars