Re: Mystisk Mozilla/postscript problem

On Fri, Nov 05, 2004 at 22:47:52 +0000, Anders Bruun Olsen wrote:

> På mit arbejde udgiver vi noget der hedder Diplomatarium Danicum på
> nettet og vi er løbet ind i et mystisk problem.
> Vi benytter Times New Roman (dikteret fra højere magter) og hvis vi fra
> Mozilla (og Firefox) printer eller laver en postscript fil så er den del
> af teksten som skal være kursiv, pludselig ikke kursiv mere.

> Det virker fint hvis vi ikke benytter Times New Roman (generisk serif og
> Verdana er testet) og det virker fint fra f.eks. Konqueror.

Jeg har ikke Times News Roman, så måske problemet er at
der default vælges en forkert  "serif" font ?.
I mozilla vises italic godt nok, men det er forkert font der er valgt.

Prøv i Mozills edit/preferences/Appearance/fonts
at se hvilke der er mulige, og prøv evt. med en anden default font
for "serif".

> Nogen forslag?
> Nogen der kan forklare fænomenet?
>
> Eventuelt andre browsere som folk gider at teste udskrift fra (bare til
> postscript) vil også blive værdsat så problemets omfang kan indkredses.
>
> URL til en side hvor problemet kan opleves:
> http://dd.dsl.dk/diplomer/02-177.html

Følgende virker *ikke* når det ryger til postscript:
    font-family: "Times Roman";
    font-family: "Times New Roman";

men bruger jeg  følgender så virker det:
  font-family: "Times";

Ser jeg i postscriptfilen (det er en tekst-fil) så defineres
nogle fonte som Times-Roman, Times-Italic,...

  /F0 /Times-Roman Mfr
  /f0 { dup /csize exch def /F0 Msf } bind def
  /F3 /Times-Italic Mfr
  /f3 { dup /csize exch def /F3 Msf } bind def

I postscript får jeg font f0 med "Times Roman"  eller "Times News Roman":

  304 f0
  3560 11966 moveto
  (italic times new roman) show

og med "Times" får jeg i italic font f3 :

304 f3
1708 14398 moveto
(italic times) show

Konverteringen af font-navn til postscript fontnavn er måske "kræsen".
Egentlig er en "roman" font jo også en "non-italic" font,
dvs. Times-Roman != Times-Italic, og måske "Roman" i navnet
tvinger mozilla-print til en non-italic font som "roman" font ?

Et af problemerne er vel egentlig at jeg ikke har "Times New Roman" font
men noget der matcher lidt til postscript fontene.
Dette nævnes også i /usr/share/ghostscript/fonts/7.07/doc/Fonts.htm

Næste problem er måske at Mozillas print-function kun har
de 12 fonte den definerer i toppen af postscriptfilen ?

Hvis opgaven er at I skal udprinte fra siderne, så kan
man i Mozilla edit/preferences/Appearance/fonts
fjerne mulighed for at document vælger egne fonte,
og sæt proportional=serif. Så bliver italic lavet med serif font.

Alternativ prøv mozilla/windows, den vil sikkert anvende
de installerede fonte til udksrivning så det bliver korrekt.

PS.
Det var  &%#¤ meget blanktegn indrykning i den html fil, jeg skal scrolle
en del sidelængs. Og siden er ikke strict xhtml, validator.w3.org, der
er 7 fejl: (  This page is not Valid -//w3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN! )

--
mvh Frank Damgaard  |