Re: Måle net-trafik?

Findes der et program der løbende måler (og logger) al netværks-aktivitet der går hhv ind og ud af computeren? Jeg er interesseret i at vide hvor meget data og hvilke porte det sker på, så jeg kan holde lidt øje med systemet og se hvor meget data de forskellige services ligger og rykker rundt med.

Det ville være optimalt hvis værktøjet kunne lave fine grafer og tabeller eller på anden måde producere output enten on-demand eller evt. generere det hver nat...
Jeg har fundet et interessant tool (eller vist rettere en gang scripts) der måler in/out data og laver fine grafer: http://martybugs.net/linux/rrdtool/traffic.cgi

Problemet er, at den ikke ser forskel på hvilke porte/services det er, og da min server kun har et netværks-interfjæs kommer mit lokale samba-brug osv. også med på oversigterne, hvilket er voldsomt meget.

Det lader til, at den eneste løsning (hvis jeg vil bruge værktøjerne på ovennævnte link), er at smide endnu et netkort i dyret som udelukkende bruges til netadgang - og det er en smule drastisk, og vil kræve en kraftig netværks-omstrukturering.