Re: Linux boot: ingen BIOS drive!

> Preben Bille Brahe wrote:
>    > Jørgen Heesche wrote:

Hejsa . Håber det er ok jeg lige blandet min 2....

Har jo haft plere pc`er her hos mig til opretning og har set ting som
kun experter som jer kan hitte på og rode med......Smiler venligt !

Og ihh .Hvor kan i Rode på blodt et enkelt hd-drev. , så det kan være
ret vanskeligt og få en pc
til og køre igen !!!
  ----klip----

Springer lige lidt i linierne m. foreslag og muligvis løsninger !

> Efter det første mislykkede forsøg kunne Mdk100 og Suse ikke bootes
> fordi det var grub fra Mdk91 der oprindeligt lå i MBR. Mdk100 blev så
> geninstalleret med grub i MBR, og nu kan Mdk100 og Suse (og XP) bootes.
> I /boot/grub/menu.lst (Mandrake har grub-configurationen i menu.lst og
> ikke i /etc/grub.conf) blev der tilføjet
>       title Mdk91
>       root (hd0,4)
>       chainloader +1
> Men et forsøg på at boote Mdk91 den vej lykkes ikke, det giver
> fejlmeddelelsen:
>      Error 13: Invalid or unsupported executable format.

-------det er jo der fejlen ligger !-------------( Erro 13:-----

Håber Jørgen , at Du har kopi af Din Bios opsætning eller en q.flash ?

Så ville jeg fjerne XP`en helt i første omgang og genoprette Bios bagefter
osv. gennem se Grub-

> Min ide med at geninstallere Mdk100 og installere grub i MBR var, om det
> skulle være muligt at reparere systemet den vej. Det gav det positive
> resultat, at jeg nu kunne reboote til Mdk100 og Suse. Fra Mdk100
> mountede jeg  Mdk91 partitionen på /mnt/mdk91 og kørte grub-install fra
> dir = /mnt/mdk91/boot/grub. Men det var selvfølgelig en tosset ide, det
> var her jeg fik fejlmeldingen  "/dev/ide/host0/target0/lun0/part8
> doesnot have any corresponding BIOS drive" (part8 ikke part5, jeg
> huskede galt).

---------Har Du backup til Din BIOS , så er det muligvis bare en enkelt
komando
som løser Problemet !------------

----klip-----

-------------Det er jo den nemmeste løsning og gå via floppy.
Hvis det kan lade sig gøre !? --------------

>    >>>
>    >>> [0] Led efter teksten fra fejlmeddelelsen på Google - så finder du
>    >>> nemt en afgiftningskur, og alle tricks til at undgå virusen. Hint:
XP

-----------------------------Da det er en FreeBSD , så ville jeg så abselut
undlade på nogen måde og update fra nette af !!!!-------------

>    > Ja-ja, den bliver ganske omgående ramt igen ude fra nettet. Du sidder
>    > ikke bag en firewall (du bruger ISDN ?) ? "Fejlen" er ganske kendt
> - søg
>    > på Google. Tricket er _først_ at slå XP's indbyggede "firewall" til
> (det
>    > er den ikke pr. default, utroligt nok...). Herefter kan du downloade
en
>    > fix til at fjerne (Slammer/Blaster) - der kan nemt være *flere*
>    > konfliktende udgaver af ormen/virusen ! Læs grundigt om det først -
MS
>    > har i deres visdom en "autorestore" af system-filer der skal slås fra
>    > først, ellers vil orm/vira blive "reddet" (geninstalleret) af denne
>    > mekanisme ! Rigtigt, rigtigt smart :-)

-------------------Jov XP`Ormen er noget bras..Xp er vist den værste
brøler til dato Microsoft er kommet med.......Og betaler vi til et Slash-
program, så er det vel endnu en grådig måde Microsoft har udregnet og
platte folk for penge på !!!!----------------

> Min XP er en OEM (kan fås hos Zitech sammen med en mus), men da den går
> hurtigt ned kan jeg ikke få den registreret, og det er en ikke
> uvæsentlig årsag til geninstallering. Da jeg købte XP havde jeg ISDN, så
> jeg installerede igen, da den bragede ned, måske var XP 'uvenner' med et
> ISDN-modem. Senere har jeg fået webspeed, så jeg ville prøve om det gik
> bedre med et kabelmodem. Det gør det nok ikke, men jeg har ikke lyst til
> at prøve det før jeg får linux på plads. Jeg har tænkt på virus som
> årsag, men er forbløffet over, at det går så hurtigt efter en
> [...]

-------Er meger enig med Preben Bille Brahe--------------Kan dog ik få øje
på , at der skulle gøre nogen forskell om Du er online fra moden eller
ISDN.osv...
Med mindre Du glemte og give ordre i Bios om at slå modem-forbindelsen fra
!?

> Jeg har udskiftelige diske i skuffer, og da jeg yderligere har en 6GB
> disk jeg ikke bruger mere, er det vist bedre at bruge den til XP, så jeg
> ikke generer linux. XP har uden problemer været geninstalleret et par
> gange før, men måske er jeg denne gang kommet til træffe et forkert valg
> et sted under installationen.
> Jeg siger tak for dine tips vedr. XP.

-------Muligvis er jeg lidt Regiljø's , men mener så abselut , at hver sit
system på
hvert sit hd-drev---------- Og stadig så giver XP flere probs i Fat32 end i
en
Ren NTFS-partition.. !!! gså lidt ordblind. plejer dog og gå fint !!!!

> Med venlig hilsen
> Jørgen Heesche

Med Venlig Hilsen.
Thomas Bongo