Re: Direkte print fra fil ??

On Tue, Dec 07, 2004 at 14:36:46 +0100, Torben Andersen wrote:
> Til Jørgen Heesche: Formålet er, at bruge Win XP driveren og printe til
> fil (ikke postscript) og så kopiere den direkte via devicet - ikke via
> Linux printerdrivere. I gamle DOS dage kunne man skrive noget i retning
> af: "copy fil.prn lpt1: /B". Derved kunne jeg f.eks. generere en fil på
> min Amiga til HP LJ (fra Latex), tage den med og printe ud på  en winbox
> med en LJ printer. Og jo: der er selvfølgelig forbindelse via SMBFS fra
> stationær til bærbar!

I gamle dage kunne printere selv finde ud af at udskrive tekst-filer.
I dag er mange printere uden denne mulighed og kræver noget driver
på PC for at konvertere tekst-fil til et eller andet bit-format
som kan sendes til printeren.

Nogle printere er mere avancerede og har Postscript eller HPCL
(HP's Printer Command Language) og kan mere end de billigere printere.

I Windows kan du ikke bruge "copy ..." længere, undtagen du
har husket at angive på printerdriveren at DOS programmer også
skal kunne udskrive på printeren. Det giver dog ikke
mening at gøre dette hvis ikke DOS-programmet eller den binære
fil er i et format som printeren forstår.

I de fleste tilfælde vil Linux programmer kunne udskrive til en postscriptfil
og denne vil du så kunne udskrive på winXP hvis du har noget der
kan udskrive postscript-fil på XP.
Eventuelt konverter poscriptfilen i linux til PDF og så burde det
være muligt af udskrive fra windows.

Prøv at  finde ud af hvilke formater (binært) som din printerere
direkte kan læse og udskrive, og så vil du finde ud af
hvorfor det i dag ikke er så let :(

--
mvh Frank Damgaard  |