Re: Kernel panic.

> [...]
> inode block - inode=8, block=8 Ext3-fs: invalid journal inode.
> Ext2-fs: ide0(3,3): Coulden't mount because of unsupported optional
> features (4). Fat: bogus logical sectorsize 0
> hda: dma_intr: status=0x51 {DriveReady SeekComplete Error}
> hda: dma_intr: error=0x40 {UncorrectableError}, LBAsect=1285264,
> sector=64 end_request: I/O error, dev 03:03 (hda), sector 64
> isofs_read_super: bread failed, dev=03:03, iso_blknum=16,block=32
> kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k nls_iso8859-1, errno=2
> kernel panic: vfs: Unable to mount root fs on 03:03

Den kan tydeligvis ikke finde din roddisk, altså /

Ummidelbart ser det ud til at din disk er død. Hvad står der tidligere i
opstarten, omkring hda og IDE devices ?

> eller at der er en der har været inde at "lege" på maskinen.

Det _tror_ jeg ikke, men man kan aldrig vide. Fysiske fejl på hardware
er svære at lave for en hacker.

> Jeg har leget lidt med rescue fra boot cd'en, brugte:
> rescbf24 root=/dev/hda3 init=/bin/bash
> men det giver stadig en panic.

Jeg bruger tit en Knoppix til at finde og reparere fejl med.

> Hvis jeg går ind i installationen kan jeg godt se alle mine partioner:
> /dev/hda1     /boot
> /dev/hda2     swap
> /dev/hda3     /
> /dev/hda4    (misc backup, men ikke alle vigtige data)
> men hvis jeg forsøger at mounte /dev/hda3 skriver den: No such device

Igen, står der ikke noget om hda i kernebeskederne, dem du får hvis du
kører kommandoen dmesg ?

> ps !  Jeg har en ekstra disk, så som sidste udvej havde jeg tænkt mig
> at benytte den til at lave en frisk
>        installation, og så redde dataene fra den gamle disk (hvis
>        muligt (har ikke prøvet det før)) fra et fungerende system.

Jeg ville starte med at se på hvilke måder man kan snakke med disken på,
om det er filsystemet der er smadret, eller hvad der er galt. Og til det
ville jeg bruge en Knoppix. Der har du nemlig alle de værktøjer der skal
til. e2fsck og fdisk blandt andet, måske og badblocks programmet.

Hvis det viser sig at data kan læses, var det måske en god ide at
installere på en anden disk,og så hive data ind fra den gamle disk.

Mvh. Jesper (Og god kamp)