Re: køre x programmer uden x

Hans Schou skrev:

> Jamen... , hvordan ved xclock at den skal ud på min skærm hvor jeg
> sidder, og ikke den skærm hvor den bor?

Det ved `xclock` heller ikke (brug `oclock` i stedet for :-).  Det
eneste `xclock` ved er at den skal snakke med en X-server der svarer
på den port der er angivet af systemvariablen DISPLAY.

> Ja den tager fat i min DISPLAY variabel, men hvad sker der så
> efterfølgende og ind imellem?

Det tager SSH sig af.  SSH etablerer en tunnel der afbilder en port på
den maskine du logger ind på til den port din X-server lytter på på
den maskine du logger ind fra.  Tunnelen sørger for at når et
X-program (på maskinen du er logget ind på med SSH) etablerer en
forbindelse til den port DISPLAY-variablen på den maskine peger på, så
bliver dataene overført til maskinen du er logget ind fra og afleveret
til den port X-serveren lytter på der.

(det kan så igen bare være en tunnel tilbage til en tredje maskine)

> Data der bliver sendt over nettet er sikkert også fint krypteret, så
> der er ikke nogen der kan overvåge at jeg ved hvad klokken er.

Bortset fra at de regulære intervaller der bliver overført data med
nok afslører dig. :-)

Jacob
--
Søren Kierkegaard - Ole Lund Kirkegaards onde bror