Re: SCSI controller disk

Den 14. dec 2004, kl. 15:19, skrev big@xxxxxxxxx:

Den 14. dec 2004, kl. 15:02, skrev Frank Larsen:

Derefter bør du bruge hardware raid 1 i stedet for software.
SCSI-controlleren understøtter raid 1.

Hvorfor det?

1. OS skal ikke bruge ressourcer på at holde raiden vedlige.

Det er ikke særlig mange ressourcer.

2. OS ser diskene som en disk og man skal ikke som admin
   holde styr på raid-opsætningen. Klares af HW.

OS har ikke styr på om diskene har det godt. OS kan ikke spørge
diskene om deres temperatur. OS får ikke besked om døde diske.
(ivertfald ikke på alle controllere jeg har mødt).

Kan man se temp mm på diskene??

Nogle gange. Nyere diske kan man spørge. ide diske kan ivertfald spørges
via hddtemp, men jeg har ikke kunnet få det til at virke hen over de controllere jeg har forsøgt. Disse har været 2 3ware controllere og en promise skod lort. Grunden er måske at disse i linux ligner scsi diske, men de er ide diske.

JonB