RE: SCSI controller disk

> En anden fordel ved SW-RAID: Man risikerer ikke nedetid, hvis
> RAID-controlleren dør, og der evt. er lang leveringstid på en
> tilsvarende controller (som forstår RAID-layout'et). Omvendt
> binder det
> selvfølgelig én til et bestemt OS, men den binding har man
> normalt altid
> alligevel gennem valg af filsystem.
>
> Der var for nylig en interessant, relateret diskussion på Usenet:
>
> http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.hardware.server/bro
> wse_frm/thread/a7fb59f7ee9ba72b/e8d2a7252838986b#e8d2a7252838986b

> [...]

Nu bruger jeg næsten kun IBM ServeRaid adaptere (dyre) med god erfaring.

Desuden har jeg flere gange som test skiftet til anden ServeRaid
adapter uden problmer, idet ServeRaid adapteren kan læse raid-konfigurationen
fra diskene.

Desuden er det min erfaring at det faktisk er raid-adapterne der er
mest stabile.

Det jeg har oplevet af HW-problemer i de sidste 6 år er følgende i
konstateret rækkefølge:

1. Ødelagte strømforsyninger.
2. Defekte diske.
3. Defekte motherboards.
4. Defekte netkort.
5. Defekte CPU.
6. Defekte RAM-moduler.
7. Ødelagte BIOS.

Raid-HW har jeg kun haft et problem med, hvor et fjols var så "smart"
at tage en raid-controller ud af en server, hvor det stadig var strøm på.

/Frank

Follow ups