Problemer med lydkort

Hej

Jeg har lige installeret Mandrake 10.1, som ellers gøre kanon, men har
lige lidt problemer med lydkortet.

Det er en Dell Inspiron 8100 Bærbar computer. Mandrake genkender
uden problemer lydkortet som et Maestro. Jeg kan godt afspille cd'er på
den, men når jeg afspiller lyd eller film, kommer der bare konstant støj
fra lydkortet. I /var/log/messages er der ikke nogle fejl i forbindelse
med lydkortet.
Lydkortet har tidligere virket fint under Redhat 8, men under Debian
havde jeg samme fejl. Det fungere fint i Windows XP.

aplay sound.wav
giver følgende fejl:
aplay: main:508: audio open error: No such file or directory
Men ved ikke om det har nogen sammenhæng.
Jeg går ud fra at jeg bruger Alsa, men er ikke sikker.

Nogle der kan hjælpe mig med at komme videre? Jeg er stadig ikke helt
fortrolig med linux.

Hilsen Sune

Follow ups