Re: Radeon R200 og R300

Jim Oksvold wrote:

> At Nvidia ønsker å ikke gi bort driverteknologi til sitt hardware er
> bare rimelig.

Det er deres valg.
Mit valg er at jeg ikke vil købe Nvidia, hvis det kan undgås.

> Det er heller ikke noe problem for Linux.
> Driverne følger livsløpet til hardware fra Nvidia

Det er her min tillid især mangler til Nvidia. Den software jeg ønsker at
køre på min PC udvikles med tiden. Jeg vil sikkert benytte min PC incl. ny
software og gamle hardwarekomponenter væsentligt længere end at Nvidia
ønsker at supportere mit øvrige softwarevalg.

> og er låst til Nvidia Hardware.
> Hvis source til drivere følger med men ikke kan brukes til annet enn
> Nvidia Hardware så er det tilstrekkelig Kosher for Linux.

Nvidia kunne godt gøre kildekoden tilgængelig til deres drivere under en
ikke Open Source licens. Jeg kan bare ikke se hvad de skulle få ud af det.
Nvidia er bange for at de andre grafikkortproducenter skulle få gode ideer
ved at læse kildekoden.

> Dette er ikke noe annerledes enn at Linux/GPL ikke ønsker å arbeide gratis
> for Microsoft ved å slippe programvare under FreeBSD lisens.

Ja. Dette er også et meget klart valg. Jeg er mest til goder og pligter
(GPL) mens andre mest er til foræringer (BSD).
Der kan være gode politiske grunde til begge dele.

Mvh