Re: C++ GTK GUI udvikling - hvordan ?

[SNIP]> Men på et eller andet tidspunkt skal GUIet jo forbindes til
nogle
> funktioner. Og funktionerne kan ændre tilstanden, således at GUI skal
> reagere. Osv. Derfor: Er det - også i praksis - fedt med
> glade-baserede programmer?

i glade definerer du såkaldte signals, hvilket basalt set er navnet på
den funktion der skal kaldes ved f.eks. tryk på en knap.
Jeg har mest brugt det i C#/Gtk# på det sidste og der klarer følgende 2
linjer det meste :
Glade.XML gxml = new Glade.XML ("mitGui.glade", "winMain", null);
gxml.Autoconnect (this);

Den sidste linje sørger for at forbinde alle signals i glade filen med
de tilsvarende funktioner i programmet.

ønsker man yderligere adgang til specifikke widgets (gui bygge blokke),
så tilgåes de let ved at definere dem med:

[Widget]
Gtk.Button minKnap;

har du så en knap i din glade fil som hedder minKnap, ja så er den nu
forbundet til min Gtk.Button kaldet minKnap.

Om det holder i praksis? tjaa det synes jeg i hvert fald, men jeg må da
klart sige at min absolutte favorit RAD er MS Visual Basic's IDE
(Nej ikke pga. sproget!, men pga den enormt gode integration der er
mellem alle dele af udviklingen i det  - gui, kode osv).
Glade + din ynglings editor er dog en fin mellemvej for mig og jeg synes
det virker rigtigt godt sammen.
Pt bruger jeg monoDevelop som har en simpel integration med glade
- vælger man glade filen i projektet så åbnes glade op. Det er mere end
rigeligt til mig.

--
   Kim Schulz   | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
 Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!