Re: Boot over LAN

Jørgen Kristensen <jkr-herlev@xxxxxxxxxx> wrote on 13-04-2005 01:31:59:

> Nogle gange kan det hjælpe at tænke i lidt andre baner.
>
> Skulle jeg løse samme problem, ville jeg prøve om jeg kunne starte
> med kun en ubekendt.

Hej Jørgen
Jeg kan kun være enig med dig i at det handler om at begrænse antallet af
ubekendte faktorer som kan have indflydelse på resultatet.

Derfor har jeg også været i gang med at sikre mig at min firewall ikke
blokerer.

I går begyndte jeg forfra, med at disable min firewall helt
inde fra mandrake drakfirewall,
(mens netforbindelsen var disablet)for at få ryddet
op i mine shorewall rules/policy o.a. filer som jeg efterhånden
havde rodet så meget i at jeg ikke længere var sikker på hvad
der var hvad.

Derefter enablede jeg den igen , denne gang med port 69/udp enablet
via drak firewall hvilket gav 2 relaterede RULES i
/etc/shorewall/rules, nemlig:
ACCEPT loc2fw port 69 proto udp
ACCEPT net2fw port 69 proto udp
Bagefter slettede jeg manuelt net2fw reglen, da der ikke skal
være adgang til TFTP ude fra.

Jeg har nu en IPTABLES status udskrift som viser at de 6 TFTP requests
som min diskløse klient sender (dette er samtidigt kontrolleret med
ethereal)
bliver fanget af en ACCEPT rule.

Så nu kan jeg ihvertfald se at det ikke er min firewall som blokerer
for TFTP requests.
Der bliver desværre bare stadig ikke reageret på pakkerne fra min tftpd
som er kaldt med kommandoen: in.tftpd -v -l -s /var/lib/tftpboot

> [...]
>        HP stationær model Pavilion A410  -  192.168.0.2
>        HP bærbar model XE4400            -  192.168.0.3
>        Med programmet ping bekræftes at begge computere kan
>        pinge den anden.
>
>    2.  På HP A410 installeres og configures DHCP server.
>        HP A410 forberedes til at HP XE4400 kan boote fra den via PXE
>
>    3.  Den bærbare HP XE4400 har bootmenu der aktiveres ved at trykke
>        "esc" ved opstart.
>        Er der problemer kan problemet kan de kun være et sted
>        på HP A410
>        Du ved at der er mindst 1000 andre der hver dag booter via LAN

Som du kan se af ovenstående har jeg fået forbindelsen til at virke,
ping er dog disablet i firewallen. Men dhcpd fanger og reagerer på
DHCPDISCOVER, og hele den del har virket det meste af tiden.

>    4.  Hvis der er problemer er der kun få muligheder og der er mange
>        steder at hente hjælp
>        A. Dokumentationen fra Fedora
>        B. LTSP's hjemmeside
>        C. HOWTO dokumenter

Ja, 4.A kan jeg nok ikke bruge til så meget specifikt da jeg kører
mandrake.
4.B er et af de steder jeg har søgt, men egentlig bare google efter howto
og andet.
Som sagt så tror jeg ikke længere det er min firewall der driller, men jeg
mangler
stadig at forstå hvorfor min tftpd så ikke reagerer på TFTP requests.

> Held og lykke Lars, jeg håber at ovenstående kan være til hjælp for dig.
>
> Er der andre der har prøvet ovenstående, må I gerne dele erfaringerne
> med os andre.
>
> Mvh. Jørgen

Tak fordi du har taget dig tid til at svare, men som det fremgår føler jeg
ikke rigtigt
at jeg er kommet så meget videre selvom det givet er fornuftigt nok alt det
du skriver.

Jeg tror jeg vil gå i tænkeboks over dette, og så forhåbentlig få en god
ide til hvor jeg skal finde
svaret.

Mvh Lars