Meget svag lyd fra onboard lydkort

Hej,

Jeg sidder og roder med lyd for første gang i Linux.
Jeg har et 5.1 onboard-lydkort baseret på VIA VT8237 chip'en.
OS: Linux FC3 (fuldt opdateret for ca. 2 dage siden)
Jeg anvender headset og har afprøvet to forskellige.

Mit problem er, at selv om jeg har skruet fuldt op for lyden med volume-control (den nederst til højre på skærmen), så er lyden meget meget svag når jeg laver test af Audio Devices (den lille application, der autodetekterer lydkortet og hvor man kan afspille en lille sample). Jeg har også åbnet og sat fuld lydstyrke inde i applikationen "Volume Control", hvor jeg kan mute diverse ting og skrue op og ned for lige så meget.

Desuden kan jeg slet ikke få lyd fra en musik-cd ud i headsættet.

Det skulle ikke undre mig om det blot er noget ganske simpelt, for lidt lyd kan der jo komme ud af kortet, men når man er komplet novice mht. lydkort, så er der givetvis nok af ting jeg kan have overset...

Med venlig hilsen
Egon Andersen