Re: passwd til ssh

Troels Arvin wrote:
On Mon, 23 May 2005 15:29:40 +0200, Mogens Valentin wrote:

I øvrigt: Især hvis maskinerne der skal tilgås står på inettet, er
det godt at tvinge sshd til kun at køre 'Protocol 2', samt at ændre port
22 til fx. en highnumbered port.

Jeg er enig med "Protocol 2" (men ikke helt med portnummer-flytningen).

Det skyldes SSH BruteForce Attacks, som pt. diskutteres indgående på netfilter listen. Jeg har selv oplevet optil 300 forsøg på en time på port 22; det forsvandt helt med en anden port. Enig, det ændrer ikke på _muligheden_ for at besøge ssh, men fjerner ganske mange scriptkiddies, som bevidstløst hamrer løs på std.porten.

Desuden prøver jeg - hvor jeg kan komme igennem med det - at benytte

PasswordAuthentication no
ChallengeResponseAuthentication no

Og evt. en justering af PermitRootLogin's værdi.

Tjae, dem glemte jeg at få med (men skrev der er andre :p).

KeyRenerationInterval synes kun at være relevant for protokolversion 1(?).

Yup. En overlevering fra tidligere, men kan være god hvis der skal forbindes til et system der ikke 'vil' med proto2.

--
Kind regards,
Mogens Valentin