Re: Kan ikke læse superblokken

On Tue, May 31, 2005 at 10:54:18PM +0200, Bernt Hertz Jensen wrote:

> [...]

her var fejlen så at din Feodora troede det var en ext2/3 partition
ok ikke fat32.

> Lige nu har jeg sat svinet til min Windows-box, og er ved at lade PC
> inspector's (http://www.pcinspector.de) file-recovery kigge på sagen.
> Det er freeware, og derfor bedre end Norton ;-). Før det kørte jeg en
> chkdsk /f, der genskabte drevet, men med 0 filer og 0 mapper. Ikke
> ideelt...

Et andet program er DriveRescue, jeg har med held brugt dette
til at redde filer fra en fat32 disk i en satellitmodtager med harddisk.
Dog skal man have plads til alle filerne på en anden disk,
her var det dog ikke hardwarefejl på disken, men blot softwarefejl.
(øjensynlig problemer med > 128MByte på en 143 MByte disk)

> Indtil nu har PC Inspector på 150 minutter kigget omtrent 1/5 af disken
> igennem og fundet 436 mapper - men ingen filer. Jeg har dog ikke helt
> opgivet håbet, selvom jeg erkender, at det ser skidt ud. Men af
> indlysende grunde, har jeg ikke vanvittig meget lyst til at åbne den
> just nu...

Du skal få programmet (hvis muligt) til at prøve at læse den sekundære
(backup-FAT tabellen) og se om filerne så kan læses udfra de "gamle"
data i FAT (file allokation table).

> Det er imidlertid bare et par måneder siden, jeg købte min Maxtor.
> Derfor har jeg jo noget garanti ift. fejl på hardwaren. Så hvordan gør
> jeg nu krav gældende overfor dumme dumme Zitech, der sælger ting, der
> ikke duer? Kan jeg dokumentere, at jeg har en fejlbehæftet disk, når nu
> a) jeg med succes har genskabt data vha. PC inspector eller b) jeg fik
> chkdsk til at få disken til at opføre sig som enhver anden tom disk?

Prøv en badblocks (read-only mode) på disken, hvis den ikke
brokker sig, så er det ikke hardwarefejl, men måske softwarefejl
eller måske noget udfald af USB eller lignende ...

--
mvh Frank Damgaard  |