Re: Dirac, konkurrent til real, WMA og MPEG4?

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7537&feedId=online-news_atom03

Jeg kender ikke så meget til videocompression andet end et kursus for mange
år siden, men
jeg vil gerne tro på at man kan opnå en bedre bitrate/quality ratio med
wavelet transformation
end med DCT.

Så jeg synes det lyder som en rigtig god nyhed.

Wavelet bruges iøvrigt også inden for still billede compression med
jpeg2000, som har givet et performance løft
i forhold til tidligere jpeg metoder.
Wavelet er en rigtig smart måde at dele informationen i billedet op, og
wavelet i sig selv er iøvrigt lossless.
Dirac benytter dog derudover samme teknikker som MPEG o.a. med at kigge
frem og tilbage i frames for at
opnå yderligere kompression.

> BBC's egen begrundelse finder jeg yderst beundringsværdig:
>   "We don’t want to be hung up on proprietary codecs."

Det kunne de danske "public service" medier lære noget af!!!

/Lars