Slå swap-partition fra og andre gåder... :-)

Da jeg er i gang med at få min Debian til at køre på et flash-kort, ville jeg gerne slå swap-partitionen fra. Skal jeg bare udkommentere entry'en i fstab og reboote (reboot er ok på mit test system)? Eller er der andre ting man skal være påpasselig med? Jeg ved ikke rigtig hvor meget ram jeg har brug for; kan man på en eller anden måde estimere ram-forbruget ud fra allerede kørende processer (der stort set ikke skal ændres)?

Derudover ville jeg gerne vide hvilke filer der bliver skrevet til; er der nogen anden måde end at gå sine backups igennem for at finde ud af det?

Med venlig hilsen Preben

Follow ups