Swap-partition i RAM versus ingen swap?

Jvf. anden tråd ønsker jeg at slå min swap-partition fra. Jeg har nu 256MB ram; det skulle være fint til de processer jeg kører nu (men det er naturligvis kun et snapshot, det er meget muligt at der er processer der kører f.eks. gennem cron der bruger mere).

Jeg bruger (ikke "aktivt") for øjeblikket ~512 MB swap.

For at være på den sikre side vil jeg købe mere ram (lad os sige 512 MB for eksemplets skyld) inden jeg slår swap fra. Skal jeg så:
1) Lave en del af RAM'en til swap
2) Lade hele ram'en være til rådighed men uden swap-partition (dette ville jeg mene var det mest logiske)

Jeg har fundet følgende:
http://kerneltrap.org/node/3202
http://kerneltrap.org/node/3660

Men der ser ikke rigtig ud til at være nogen konklusion... Er der nogen der har erfaringer med dette?

Med venlig hilsen Preben

Follow ups