Re: Re: cmdnline tool til at klippe den første linie væk?

On Tue, 05 Jul 2005 23:38:42 +0200, Jørgen Heesche <heesche@xxxxxxxxxxx> wrote:

Arne Jørgensen wrote:
Jørgen Heesche <heesche@xxxxxxxxxxx> skriver:

Arne Jørgensen wrote:

Jon Bendtsen <bendtsen@xxxxxxx> skriver:

Jeg leder efter et værktøj til shell scripts der kan fjerne den
første linie af en fil, pipe, ...

tail -n +2

Hvordan skal det forstås?, hvad betyder +2?.
  tail(1):
   If the first character of N (the number of bytes or lines) is a `+',
  print beginning with the Nth item from the start of each file, other-
wise, print the last N items in the file. N may have a multiplier suf-
  fix: b 512, k 1024, m 1024*1024.

OK, den brug af tail kendte jeg ikke. Men formen 'tail -n +2' er galt, det rigtige er 'tail +2'.

n-optionen betyder, så vidt jeg har forstået, at der skal tælles i linjer
- og uden tælles i bytes. Men her tager jeg fejl kan jeg se.

--
/Zmit