Re: [GENTOO]: Snedige opstarts-scripts

Tak for reaktion! :-)

On Fri, 8 Jul 2005 12:54:13 +0000 (UTC)
Leo wrote:

> prøv  /sbin/runcript | less

Ja det er smart - kør et root program uden at vide, hvad det
laver. Det må man normalt ikke gøre, men nu kender vi jo Gentoo's
dødsforagt for man-pages, så jeg er godt klar over at dette er
måden (i Gentoo). Gid det snart bliver lavet om.

> Du slipper da for at oprette links fra kommandolinien. Mon ikke det
> er i forhold til "i gamle dage", mere end andre distributioner.

Det tror jeg ikke. Jeg tror faktisk at de prøver at beskrive et
system, som sourcer alle scripts concateneret efter hinanden eller
(næsten det samme) i en fælles environment og i en systematisk
kontrolleret dependency-rækkefølge, som checkes ved install-time
og ikke ved boot time. Derved undgår man en del idiotfejl.

Systemet er beslægtet med inittab - 'type-of-action-feltet'
hvor man angiver run-level, "sysinit" eller lign., men hvor man
jo ikke kan administrere mere komplicerede deps. og i øvrigt
netop derfor flyttede service-scripts ud i /sbin/rc3.d m.v.

Boot fasen kan ellers være lidt svær at debugge.

Jeg kan godt tilgive Gentoo for denne her fortalelse med at man
ikke behøver at vedligeholde et dir med symlinks, selv om det er
oversælgning af systemet; chkconfig og andre tools kan jo også
holde styr på dine symlinks.

Det kan godt være denne her posting lyder kritisk og muggen,
men jeg er meget glad for at diskutere disse ting - tak for indlæg:-)

Hilsen/Donald