Hurtigere opstart - hvorfor er GRUB s�l�v ?

Nu vi er i gang med at barbere de sidste sekunder af
opstarten: Hvorfor tager det flere sekunder fra der
står "GRUB Loading stage1.5.   GRUB loading, please
wait..." indtil boot menuen kommer ? Jeg har to
maskiner hvor det sker.

Kan man rekonfigurere GRUB så den kommer hurtigere i
gang, eller er det bare den seneste version af GRUB
der checker opstartsdiskene mere paranoidt end før i
tiden ? Jeg mindes ikke at jeg havde den slags
ventetid med tidligere distroer - kørte RedHat før,
men efter skift til Debian Sarge oplever jeg en sløv
GRUB.

Mvh
-- Jan Holst Jensen