Re: Billedarkiv, filbeskrivelser, labels og udvælgelse/visning af billeder m.m.

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@xxxxxxxxxxxxx> writes:

> I 4dos havde man mulighed for at lave en filbeskrivelse for sine filer,
> og når man så tog en 'ls' kunne man se sine beskrivelser. Noget i stil
> med:
>
> $ls
> 0001.jpeg  Mit første billede
> 0002.jpeg  Endnu et billede

Man ville kunne gemme en beskrivelse i xattr, hvis man bruger et
filsystem der understøtter det. Men der er nok ikke nogle programmer
der ville bruge de informationer til fremvisning, så du ville selv
skulle til at hacke noget brugsværktøjer sammen.

Se setfattr(1), getfattr(1) og attr(5).

Og cp(1) vil nok ikke kopierer den slags metadata med, mv(1) vil måske
nogle gange og tar/cpio vil sikkert ignorerer dem.

> En anden mulighed jeg gerne vil have er at lave forskellige markeringer
> på mine filer, så jeg nemt kan finde de billeder der er printet,
> indeholder en bestemt person etc. (en markering kunne fx. være 'mig
> selv', 'portræt', 'hund', 'bygning' etc.)

Og det vil nok ikke skalerer specielt godt.

> Det kan jo også gøres på mange måde, men findes der en 'standardiseret'
> måde at gøre det på?

Jeg ville nok ikke gøre på ovenstående måde, men se om der ikke er
noget billedalbum-agtigt noget der opfylder ens krav.

--
 Peter Makholm     |                            'Cause suicide is painless
 peter@xxxxxxxxxxx |                             It brings on many changes