Diskstrategi

Til en (ca. lowpower) hjemmeserver med Xen skal jeg vælge disk.
Strømforbrug, varme, støj og stabilitet har stor betydning, men der er også brug for rimelig diskperformance. Lidt uheldige kombinationer :)

Jeg skal bare have 160GB, og kan bruge:
En enkelt Seagate ATA. Nogenlunde performance, også selvom det kun er
 ATA100. Støj/varme/stabilitet bestemt ok.

En enkelt Hitachi ATA. Bedre performance. Afhængig af model, er
 støj/varme ca. som for Seagate. Stabiliteten er jeg lidt usikker på.

To Samsung spinpoint ATA i software raid1.
 Spinpoint er ikke specielt hurtig, især ikke write. Et review jeg
 læste, viste dog at deres burstread er rigtig god.
 På serveren vil blive læst meget mere end skrevet, så to af dem i
 raid1 vil måske give ganske god (read) performance, plus at det ikke
 plejer at skade at have redundans.
 De er nok de mindst støjende jeg kan finde, så to af dem kunne gå an.
 Varme er ret lavt pr. disk; igen, to kan gå an. Ditto for strømforbrug.
 Performance, well, lige beskrevet, hvis jeg ellers har ret.
 Langtids 24/7 stabiliteten kender jeg ikke for spinpoint.

Glem scsi og 10Krpm; pris/støj/varme.. nogo.
Mobo har ikke sata. Løs pci contrl.=>dårligere performance end for ATA.
Købe for mange komponenter er nogo; det er ikke et prestige projekt.

Comments?

--
Kind regards,
Mogens Valentin

...spørgsmål om at bruge P-ring i stedet for P-pille...
  -- fra dk.helbred

Follow ups