Re: Problemer med usb drev

Kim Schulz wrote:

On Wed, 02 Nov 2005 21:50:08 +0100
Jesper Thorup Nielsen <sslug@xxxxxxxxxxxxxxxx> wrote:

Jeg har altid haft problemer med USB Drev, jeg har brugt forskellige versioner af Mandrake og det virker altid i starten, men så pludselig holder det op. I mandriva 2005 løste jeg problemet ved at sætte
følgende linje ind i fstab og så mounte manuelt.
/dev/sda1 /mnt/zip auto umask=0,user,iocharset=iso8859-15,sync,codepage=850,noauto,exec,users
0 0 Det virkede også efter hensigten, men efter opdatering til
Mandriva 2006 så er der ingen usb drev der virker.
Hvis jeg forsøger at mounte får jeg
/dev/sda1 er ikke en gyldig blokenhed

Det har ingen betydning om jeg bruger sda1 sda2 osv.
De usb drev jeg bruger virker på andre maskiner med Suse.

1) tjek at din usb service er startet
#service usb status

2) tjek om den fanger at din usb enhed bliver fundet.
#usbview (se om den er i listen)
eller
#lsusb

3) ser du den i listen, så skal vi have fundet ud af modul som skal
loades til den
# usbmodules --device /proc/bus/usb/XXX/YYY
erstat XXX med det som står ved Bus i lsusb og YYY med det som står ved
Device. 4) siger den f.eks. usb-storage (typisk for usb diske) så #modprobe usb-disk

nu skulle du gerne få et device i /dev du kan bruge (f.eks. /dev/sda1)
så er det bare
# mount /dev/sda1 /dit/mountpoint

Tak for dit svar, Kim.
Punkt nummer 4 kan jeg ikke få til at virke:

[root@localhost dvmflow]# usbmodules --device /proc/bus/usb/004/002
usb-storage
[root@localhost dvmflow]# modpr
modprobe      modprobe-24   modprobe-25   modprobe.old
[root@localhost dvmflow]# modprobe usb-disk
FATAL: Module usb-disk not found.