apache + .htaccess

Kör apache 2.0 på FC4.
Det mesta fungerar men jag lyckas inte att få inlogg med .htaccess att fungera. När jag surfar in på en sida som har .htaccess får jag upp en inlogruta. jag har lagt till en user med passwd hed kommandot htpasswd. filen ligger under som "/var/www/passwd/password"

drwxr-xr-x   2 root   root    4096 29 dec 10.59 passwd
-rw-r--r--   1 root   root      19 29 dec 11.00 passwd/password

I httpd.conf finns
 AllowOverride AuthConfig

I /var/log/httpd/ssl_error får jag följande felmeddelande.
.....(13)Åtkomst nekas: Could not open password file: /var/www/passwd/password, referer: https://s........

Jag har tagit bort filen password och då får jag

......(2)Filen eller katalogen finns inte: Could not open password file: /var/www/passwd/password, referer: https:/........ detta är ju inte så konstigt. Men då filen finns, och med "rätt" rättigheter får apache ändå inte läsa filen???

Något tips?

mvh Håkan

Follow ups