Re: Ingen su

Onsdag 18 januar 2006 12:29 skrev Frank Larsen:

> Enig, der skal være meget gode grunde til at have lov til at logge på
> som root.
>
> Nok om det.
>
> su hører på en SLES 9 med i pakken coreutils. Denne pakke bliver
> installeret som standard, da den indeholder uundværlige faciliteter.
>
> Taget fra en rpm -qi coreutils:
>

> Basic file, shell and text manipulation utilities.  The package
> contains the following programs:
>
> basename cat chgrp chmod chown chroot cksum comm cp csplit cut date dd
> df dir dircolors dirname du echo env expand expr factor false fmt fold
> [...]

- tak for svaret, men det er ikke det.
"su" ligger fint i /bin/ osv. og der sker det at hvis jeg logger ind (via ssh)
som "vk" så går det fint. Når jeg så giver "su" så prompter den som forventet
for password, som jeg taster ind. Og jeg får "forkert password".

Hvis derimod jeg logger ind med "ssh root@boxen" og giver rootpassword, så er
alt godt. Og når jeg er inde, som root jo altså, så kan jeg godt gå "nedad"
med "su vk" osv. Det virker fint.

Jeg syndes at erindre, at jeg redigerede i noget med userdef eller lignende.
Jeg har ledt og ledt...

Med venlig hilsen/Best regards
Verner Kjærsgaard