Re: Afvikling af X-programmer på XP

søn, 22 01 2006 kl. 11:02 +0100, skrev Poul Møller Hansen:
> Jeg må indrømme, at jeg bruger WinXP på min desktop,
> men jeg er ikke i tvivl, om hvad jeg vælger til en server.
FreeBSD? (din email..) ;)

> Er der ikke en måde, så man kan starte programmet direkte med et ikon ?
> Gerne med lidt kompression, da X ikke ligefrem er nogen tynd klient.

Lav en genvej til kommandoen "c:\sti\ssh.exe -XC mig@minserver xclock"

-X forwarder DISPLAY automatisk, -C komprimerer.
Sæt evt. public key authentication op, så du slipper for at taste
passwords.

Hvis du vil gøre det hele lidt smartere, så laver du et shell-script,
noget i stil med

if [ -z "`ps aux | grep startxwin | grep -v grep`" ]; then
kommando_til_startxwin;
fi
c:\sti\ssh.exe -XC mig@minserver xclock

som starter xwin automatisk, men kun hvis det ikke allerede kører. Husk
at rette grep'en til så den faktisk matcher din xwin.

Nu kører jeg jo selv Linux på desktop, laptop og alt andet med en
processor, så jeg kan ikke lige teste for dig, men mener det var noget i
den stil jeg selv brugte den gang jeg havde noget Windows (/me pudser
glorien).

// Martin