Mail server

Jeg kører i dag en postfix mailserver på en Mandrive 2006, men nu har jeg brugt Mandrike siden 8.2 og har aldrig været helt tilfreds.

Som forsøg har jeg så prøvet at bruge Debian på arbejde, og er yderst tilfreds, jeg startede med Sarge men skiftede hurtigt til testing og endte med unstable, hvilket jeg syntes har virket over al forventning.

Derfor er det kun et spørgsmål om tid før jeg udskifter Mandriva med Debian på min hjemme maskine.

Maskinen virker både som arbejdsmaskine mail, webmail og web server.

Nu er spørgsmålet så, hvilken mailserver skal jeg vælge, postfix kender jeg, Exim vælges som default ved installation, Courier anbefales af mange, bla. Debian guiden(er den forresten gået helt i stå, er der nogle der kender status og evt. frigivelse s dato?)

Desuden er det aldrig lykkedes mig at finde ud af fordelen ved at bruge mysql sammen med en mailserver. Som jeg forstår det så er mail brugere oprettet i en database, men skal de også oprettes på systemet som almindelige brugere med useradd?

Så er der til sidst spørgsmålet om "UNIX mailbox format" vs. "Maildir format" som jeg ser det så er UNIX mailbox format hvor brugerne har sin mail i en stor fil f.eks. i /var/mail. Men hvad er at foretrække?

Mange Hilsner

Jesper Thorup Nielsen

Follow ups