Re: Ny maskine

Keld Simonsen wrote:

> Hej
>
> Jeg skal have en ny stationær. Hvad kan I anbefale?
> Skal man købe 64-bit?

Vælg en Athlon64. Den giver god ydelse pr. watt. Det er dog ikke alt der fås
til 64bit endnu - men man kan fint køre med både 64 bits og 32 bits
applikationer. OpenOffice.org findes f.eks. ikke til 64 bit endnu.

> Hvilket bundkort? Der skal være PCI-express på bundkortet.

Jeg har en kollega, der var lige hurtig nok ude mht. bundkort. Linuxkernen
skal være ret ny for at f.eks. SATA supporten er på plads. Så check op på
chipsættene på bundkortet og linux support.

> Der skal være mulighed for mindst 3 PCI slots.

Til hvad om man må spørge?

> Jeg har 3 harddiske og 2 DVD/CD drev fra den gamle maskine.

3 harddiske - det spiser vel en ret stor mængde strøm og laver meget støj og
varme. Overvej i stedet en enkelt ny stor og hurtig disk.

> Og hvad med grafik?

Jeg bruger selv et ATI radeon 9250 PCI grafikkort. Det er til PCI slot og
ikke PCI-Express. Det er passivt kølet og har fuld open source
understøttelse for både 2D og 3D. Tuxracer kører perfekt. Prisen er ca. 350
kr. incl porto. Jeg har ikke kunnet finde et nyere kort, der er bedre
understøttet end dette.

> Mine idéer er at den ikke behøver at være særlig hurtig
> i CPU-en da jeg har været tilfreds med min 600 MHz cpu.
> Så jeg leder ikke efter noget der er særligt dyrt. Nærmest
> en billig standardmaskine.

Hvad er billig i den sammenhæng nu om stunder?
5000 kr. eksklusiv skærm er hvad jeg kalder billigt. Det burde kunne lade
sig gøre med dine krav.

> Men måske 1 GB ram
> Grafikkort skal bare kunne bruges til at vise film.
> Ingen Windows-spil (og ikke Windows) på maskinen.
> Kun Linux, og da jeg nok skal rode med en masse distroer,
> skal Linux fungere ud-af-boksen. Ikke noget med NVIDIA.
> Den skal være nærmest lydløs.
Ja TAK.

> Larmer boksede CPU-er for meget?

Ialt fald Intels. Jeg købte for 2 år siden en Intel P4 i boxed version. Det
holdt under en uge, så havde jeg fået bestil og fået en Zalman køler hjem
som afløser.

> Nogen gode forhandlere?

www.shg.dk er gode mht. prisen. Jeg vil anbefale at ofre de 500 kr. for at
få dem til at samle stumperne, så slipper du for bøvlet mht. knækkede
CPU'er osv. Desuden så skl de nok fortælle dig hvis du har bestilt nogen
RAM der ikke passer i. Det har de jo ikke en chance for hvis man bestiller
i løs vægt.

Mvh