Deprimerende debian boot problemer

Hej alle

For et par måneder siden besluttede jeg mig for endelig at prøve debian (sarge). Wow, det er lækkert. Jeg har dog nogle grænseløst frustrerende problemer med at boote og har haft det hele tiden. Systemet kommer kun op hver 3. eller fjerde gang i snit. Det er helt uacceptabelt, da jeg er afhængig af wake-on-lan. Tidligere kørte den gentoo, og der var ingen problemer. Jeg kan stadig boote gentoo partitionen op uden problemer. Jeg bruger

# uname -a
Linux computer 2.6.8-2-386 #1 Tue Aug 16 12:46:35 UTC 2005 i686 GNU/Linux

fra standardinstall med 2.6 og det medfølgende initrd. Jeg har svært ved at komme med en fejl, for den er stort set forskellig hver eneste gang. Ofte spytter den kernel/stack traces og kommer så ikke videre. Andre gange kommer den med den velkendte "vfs kernel panic. Unable to mount root....". Jeg tror som oftest, at det sker inden kernen bootes, men somme tider er det under selve boot af kernen. Det er dog inden system logging er startet. Jeg har stort set ingen forstand på dette, så I må endelig selv spørge, hvis der er noget konkret info, I savner. Jeg har geninstalleret systemet med samme resultat.

Hardware: Intel Celeron 1.7 GHz, 786 MB 266 MHz RAM, en p-ata disk, en s-ata disk (se nedenfor).

Jeg bruger udev, men problemet var der, før jeg skiftede til det.

~# cat /etc/fstab
#

# cat /boot.universal/grub/grub.conf
default 0
timeout 10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz

title=debian 3.1 sarge 2.6.8-2 kernel
root (hd0,0)
kernel (hd0,0)/boot/debian/vmlinuz-2.6.8-2-386 root=/dev/hda4 devfs=nomount
initrd (hd0,0)/boot/debian/initrd.img-2.6.8-2-386

Wake-on-LAN er konfigureret på følgende måde:

# cat /usr/local/sbin/wol_on_eth0.sh
#!/bin/bash
/usr/sbin/ethtool -s eth0 wol g

# cat /etc/network/interfaces
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
post-up /usr/local/sbin/wol_on_eth0.sh

og det virker.

Hvad pokker kan der være galt? Har andre haft lignende problemer med sarge?

Mvh. Philip.

Follow ups