Re: Sensors-detect finder ikke min cpu-køler

Mogens Jaeger wrote:

> Jeg har både nærlæst manual til motherboarded, og bladret BIOS'en
> igennem, uden at støde på noget der bare minder om 'Termal cruise mode'.
> Man kan indstille, at blæseren må falde til 11/16 ???? uden at jeg har
> oplevet nogen ænring.

Det er nok noget med at din BIOS ikke understøtter Thermal Cruise control.
Hvilke BIOSer er gode til understøttelse af strømkontrol? Måske skulle du
tage kontakt til producenten af BIOS, eller bundkortproducenten.

> Må jo svare til den 'eksterne regulator' der var med min køler.
> Hvilken type potmeter bruger du?

Ja, det er nok et potmeter. Jeg bruger et keramisk potmeter, de koster ca 5
kr som variabel modstand. Jeg kan ikke lige huske max modstand, men det er
lineært, og skal bruges til en 12 V blæser. Brinck og Aage Nielsen har
sådanne sager. Du skal så bruge en loddekolbe og klippe en af ledningerne
over. Jeg lavede det som en forlængerledning så jeg kan tage den væk igen
og jeg har så ikke lavet fysisk indgreb på maskinen, og garantien gælder så
stadig. Afhængig af om du vil have en ekstern regulator siddende på
kabinettet kan du købe et potmeter med hus, der kan fastskrues, eller bare
en variabel modstand, som ikke er så tung hvis du bare vil beholde det hele
inden i kabinettet. Det er den samme variable modstand der er i potmeteret
og i den variable modstand, potmeteret har bare et hus på. Jeg har nogle
keramiske variable modstande til overs, som du kan få en af, hvis du kommer
forbi mig på DKUUGs stand på linuxforum, fredag eller lørdag.   De er dog
ikke så følsomme som jeg kunne tænke mig, men de er keramiske. Der kan godt
være noget varmeudvikling, jeg tror mange af de billige variable modstande
er beregnet til 0,25 W, hvilket er i underkanten.

> Pc-en uden skærme, og i 50% tilstand bruger 90 watt, og 115 watt ved
> 100% begge 'tomgang'. For fuld skrue bruger den så 150 watt. Der er ikke
> mere end 1-2 watt's forskel på forbruget, om CPU-blæseren kører på lav
> eller høj hastighed.

Hvordan er strømforbruget under opstart? Det er vel det som man skal
dimensionere strømforsyningen efter, idet det er dér som der nok er højest
forbrug. Det undrer mig i øvrigt at der ikke findes strømforsyninger på
markedet med indbygget wattmåler, eller at der ikke findes bundkort med
wattmåling, når de nu allesammen kan måle de forskellige spændinger (12 V,
3,3 V osv.).

Hilsen
keld