Re: Skærmkort med 2 udgange - hvilken er nr. 1?

Anders M wrote:

Mogens Jaeger skrev:

Hvad tænker du på med 'altid virker'? jeg har erfaringer med flere Matrox kort (senest et P650) og nu et ATI 9250 baseret kort - begge udgange har altid virket.

Jeg tænker på, når man kører TwinView. Har skal man under Device sætte "SecondMonitorHorizSync", "SecondMonitorVertRefresh" og "MetaModes". Hvis det er to vidt forskellige skærme, så er det jo ikke helt ubetydeligt, hvilken man sætter op som skærm 2.

Jeg bruger samme opløsning på mine skærme i Xinerama tilstand, og med ATI's propietære driver, på SuSE10.1 med Xorg version

Det er driveren der afgør hvilken skærm der er 1'eren og 2'eren, og det kan vælges efter ønske, ligeledes om du vil have samme billede/opløsninng på begge skærme eller et stort sammenhængende skærmbillede af de to skærme. Pas på - man bliver afhængig af så meget plads på skrivebordet. ;-)

Igen, hvis de to skærme kører forskellige opløsninger (den ene på DVI skal køre 1280x1024 og den anden på VGA skal køre 1366x768), så skal man da vide, hvilken skærm der er nummer 1. Især hvis man i sine MetaModes har lavet:

Option      "MetaModes" "1280x1024, 1366x768; 1280x1024, NULL;"

Så hvordan fortæller man driveren, at man har DVI som skærm 1 og VGA som skærm 2?

Anders

Opsætningen i xorg.conf blev lavet under SuSE10.0 med en ældre version af ATI driveren, men efter install af driver på den nye SuSE-install (jeg bruger opgraderingen til at 'rydde op' = install på nyformatterer partition) kopierede jeg min bestående kopi af xorg.conf over, og det kørte som vanligt - underforstået det er et halvt år siden jeg rodede med det sidst!

Xorg.conf har følgende linier (jeg har fjernet de fleste udkommenterede linier - med #):
# **********************************************************************
# Monitor section
# **********************************************************************

Section "Monitor"
   Identifier  "Monitor0"

EndSection

# **********************************************************************
# Graphics device section
# **********************************************************************

Section "Device"
   Identifier  "Standard VGA"
   VendorName  "Unknown"
   BoardName   "Unknown"

   Driver      "vga"

EndSection

# === ATI device section ===

Section "Device"
   Identifier                          "ATI Graphics Adapter"
   Driver                              "fglrx"
# ### generic DRI settings ###
# === disable PnP Monitor  ===
   #Option                              "NoDDC"
# === disable/enable XAA/DRI ===
   Option "no_accel"                   "no"
   Option "no_dri"                     "no"
# === misc DRI settings ===
Option "mtrr" "off" # disable DRI mtrr mapper, driver has its own co$
# ### FireGL DDX driver module specific settings ###
# === Screen Management ===
   Option "DesktopSetup"               "horizontal"
   Option "ScreenOverlap"              "0"
   Option "GammaCorrectionI"           "0x06419064"

# === Misc Options ===
   Option "UseFastTLS"                 "0"
   Option "BlockSignalsOnLock"         "on"
   Option "UseInternalAGPGART"         "yes"
   Option "ForceGenericCPU"            "no"
   BusID "PCI:1:0:0"    # vendor=1002, device=5960
   Screen 0
EndSection

# **********************************************************************
# Screen sections
# **********************************************************************

# Any number of screen sections may be present.  Each describes
# the configuration of a single screen.  A single specific screen section
# may be specified from the X server command line with the "-screen"
# option.
Section "Screen"
   Identifier  "Screen0"
   Device      "ATI Graphics Adapter"
   Monitor     "Monitor0"
   DefaultDepth 24
   #Option "backingstore"

   Subsection "Display"
       Depth       24
       Modes       "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
       ViewPort    0 0  # initial origin if mode is smaller than desktop
#        Virtual     1280 1024
   EndSubsection
EndSection

# **********************************************************************
# ServerLayout sections.
# **********************************************************************

# Any number of ServerLayout sections may be present.  Each describes
# the way multiple screens are organised.  A specific ServerLayout
# section may be specified from the X server command line with the
# "-layout" option.  In the absence of this, the first section is used.
# When now ServerLayout section is present, the first Screen section
# is used alone.

Section "ServerLayout"

# The Identifier line must be present
   Identifier  "Server Layout"

# Each Screen line specifies a Screen section name, and optionally
# the relative position of other screens.  The four names after
# primary screen name are the screens to the top, bottom, left and right
# of the primary screen.

   Screen "Screen0"

# Each InputDevice line specifies an InputDevice section name and
# optionally some options to specify the way the device is to be
# used.  Those options include "CorePointer", "CoreKeyboard" and
# "SendCoreEvents".

   InputDevice "Mouse1" "CorePointer"
   InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard"

EndSection

Når jeg sådan nærlæser filen, kan jeg ikke lade være med at tlnke, at der må være en anden opsætningsfil - jeg har bare ikke tilstrækkelig teknisk indsigt til at finde frem til det - for mig er det væsentligste, at det virker.

Man kan ikke have forskellig opløsning, men nok refreshrate ved Xinerama, mens det skulle fungere ved 'clone' eller lignende.

ATI-driveren/installeren har noget opsætningsværktøj indbygget.
Det er ikke så vanskeligt at gå til - min erfaring er, at har man 'bare' en fungerende kopi af sin xorg.conf fil klar til at kopiere ind i /etc/X11 biblioteket, er det bare at eksperimentere løs.

God fornøjelse. 8-)

--
mvh Mogens Jæger