Re: navngivning af extern USB harddisk

Kristian Hougaard wrote:
SKIP

Den første disk du kobler til kommer formentlig til at hedde /dev/sda og den anden /dev/sdb osv. og det gør det lidt svært at sætte det op i fstab.

Ja, men man bør tilslutte diskene og andet usb-udstyr i samme rækkefølge og på de samme usb-porte, hvis udstyret har været frakoblet; det er noget rod at skulle lede efter disse ting hver gang.

Jeg har selv lige tvunget min ubuntu til altid at mounte mine
usb-nøgler i faste mount points, men jeg idiot skrev ikke ned hvor jeg læste mig til det, og jeg kan ikke finde det igen lige nu :-(

I min søgen faldt jeg dog over den her:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=168221

hvor der er beskrevet hvordan du sætter brugerdefinerede udev regler op, som sørger for, at dine partitioner (eller devices generelt) får samme device node hver gang. Så kan man efterfølgende nemt sætte fstab regler op, og mounte dem hvor man vil.

OK, det er måske en mulighed at bruge udev, som er en kernel 2.6 funktíon; se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Udev

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche