Re: Hvorfor egentlig partitionere

Anders Ossowicki <and@xxxxxx> writes:

> Der er vel, uanset hvad oprettet minimum een partition på drevet. Det er

Nej, det er som Erling siger. For at tale om en partition bør man nok
have en partitionstabel og det har man ikke hvis man tilgår drevet som
/dev/hdd (eller lignende).

En grund til at have en partitionstabel selvom man ikke ønsker at
opdele enheden er at partitionstabellen ligger i master boot recorden,
hvor også (første del) af boot-loaderen ligger. Boot fra cd-rommer er
specielle, men ellers skal man normalt partitionere en enhyed for at
kunne boote fra den.

Det er så også den umidelbart eneste grund jeg kan se til at skulle
partitionere end enhed der ikke skal opdeles. Man kan så argumentere
for altid at gøre det, så folk kan komme til at installre en
boot-loader uden at ødelægge data.

> Jo, på en cd-rom er der én ISO9660-formateret partition.

Nej, du forveksler partitioner med filsystemer. På en cd-rom er der
(normalt) et iso9660-formateret filsystem.

--
 Peter Makholm     |  Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
 peter@xxxxxxxxxxx |  glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.