Re: QoS eller traficshaping (eller hvad det nu hedder) under linux

    Atte> Hejsa Jeg har en 4M/256K adsl forbindelse som jeg bruger til
    Atte> webserver og ip-telefon. Jeg vil gerne styre trafikken
    Atte> således at telefonen ikke forstyrres af heftig download på
    Atte> serveren. Så vidt jeg kan se er det magiske ord QoS.

    Atte> Men jeg har google'et lidt og kan ikke lige få fat i den
    Atte> lange ende af det. Findes der decideret software som gør
    Atte> dette eller gøres det i iptables, eller? Nogle erfaringer m
    Atte> forskellige løsninger?

    Atte> Mit behov er egentligt ret simpelt: telefonen skal have det
    Atte> den har brug for når der ringes, men hvis det er nemt at
> [...]

Hej

Jeg har kig på det her http://www.adsl-optimizer.dk/

Det ser umiddelbart ud til at være det bedste jeg har kunne finde.

Du kan ikke under linux(og jeg mener heller ikke BSD'erne kan) få
traffic shaping som i de kommercielle packetshaper appliances(som
koster en milliard).

Problemet er at shape downstream hastigheden. Det
gøres i Linux ved at smidde pakker væk som gør at tcp vil nedjustere
hastigheden, men der har man jo allerede brugt båndbredden til at
modtage de pakker man så smider væk for at få sat hastigheden ned.

De kommercielle gør noget med at stille på tcp window size, og sidst jeg
kiggede på traffic shaping under linux(og kiggede også lidt efter det
til BSD'erne) så kunne jeg ikke finde noget der brugte metode

Mvh
Hasse H. Johansen