Re: SCSI problem

Søren Dam wrote:
> Hej
> Jeg har en maskine der kører RedHat 3 AS som kører et RAID 5 af SCSI
> diske. En dag røg den ned og ved genstart viste det sig at /VAR
> partitionen kun kunne mountes som read-only. Jeg løste det midlertidigt
> ved at flytte data og unmounte /var
> Efter at have etableret en backup serveren, er tiden kommet til at finde
> fejlen.. Men nu er jeg lidt forvirret, for hvis jeg mounter den gamle
> /VAR partition som /var-old, så bliver den mountet helt normalt RW. Men
> hvis monterer den som /VAR igen, får jeg den gamle fejl.

> [...]

Hvis du har en fysisk fejl på harddisken i det område som var afsat til
den oprindelige /var, og en af de systemkritiske filer (fx. i /var/lock)
er ødelagt, så ville det forklare den opførsel.

Noget helt andet er, at det forekommer mig lidt omstændeligt først at
opdele harddisken i fem partitioner og derefter lægge dem sammen i et
RAID. Går disken ned, ryger det hele, så den sikkerhed RAID skulle give
er ret begrænset i din løsning.