Ubuntu 6.06 window manager, og alt det andet.

Er en nogenlunde habil xp bruger og fulstændig blank mht linux. Har inst. ubuntu 6.06 på gammel pc (hardware er ok, mener jeg). Har brugt "nogen" tid på at sætte mig ind i ubuntu 6.06. Den har kørt ok, indtil for et par dage siden. Under en kørsel gik den i ged. Måtte til sidst trykke på hovedafbrydere i vægen for overhovedet at komme ud. Startede op igen, men nu mangler "window manager" når man kalder på den i applications. Og det tror jeg på, idet en stor del af vinduerne mangler når de forskellige programmer startes. Bruger tilnærmelsesvis standard opsætning. Den virker helt fint når den startes i "failsafe mode" Har brugt meget tid på at få den op igen, men som sagt forgæves. I det hele taget er den ikke som den var, meget andet er i udu. Kan det passe at ubuntu 6.06 er "ustabil". At smække den ind ind igen er vel forhåbentlig ikke en sædvanlig udvej, for så ligner den jo xp lidt for meget. hoho Har været meget på nettet og i hjælp for at snuse til linux opg spec. efter mit problem. Jeg oplever at meget af det der skrives, løsninger etc forudsætter en vis kunnen udi linux, men der er efter min mening alt for meget indforståethed for overhovedet at kunne bruge svar osv. Min opfattelse af linux og dem der brænder for det er at de alle gerne vil have linux ud til folket. Så tænk over det i de svar I og forudsætninger I giver/stiller. Jeg mener at ubuntu 6.06 er et godt eksempel på ovenstående. Det er den linuxkandidat jeg har "mødt" der kommer tættest på målet (folkelighed), men der er langt igen før end Hr og fru Danmark sætter sig til en linuxstyret pc. et skridt på vejen kunne være at lave en guide på dansk med bla linier der kan sættes direkte ind i en terminal, eller endnu bedere lave en garafisk overflade hvor terminalen ikke skal i brug. Få almindelige brugere vil kunne bruge en terminal.
Om jeg smider ubuntu 6.06 ud afhænger om jeg magter at TÆMME den.

Venlig hilsen en ny ivrig og forhåbningsfuld linuxnyder/tæmmer.

Follow ups