Re: Videoredigeringsprogram

On Tue, Aug 08, 2006 at 10:32:59PM +0200, Andreas Bach Aaen wrote:

> Jeg har fået et DVB-T kort og får dermed optaget en del video i mpeg-2
> format. Jeg kunne godt tænke mig at kunne redigere i noget at dette.
> Mest basalt, hvilket program er godt til at skære f.eks. 5 minutter ud af en
> mpeg filer der indeholder en times video?

1) projectX , et java-program, virker i både linux og windows
 den retter diverse fejl i transport-strømmen/mpeg2 og kan bruges
til en "grovredigering". Der kan dog kun klippes i hele GOP's.
http://sourceforge.net/projects/project-x
http://www.doom9.org/DigiTV/projectx-fullguide.htm
http://www.lucike.info/page_projectx.htm

ProjectX splitter datastrøm i separate filer bla. mpe2, lyd,
undertekster mv., og korrigerer lydsynkronisering hvis
nødvendligt.

For samle delene igen (mpeg2, ac3 og mp2-audio) bruges mplex,
f.eks.:
  mplex -v1  -f8 -V  -o output.mpg  input.mpg input.mp2

( mplex er i "mjpegtools" i ubuntu )

> Dernæst hvilket program er godt til at lave fuld redigering, nye lydspor,
> fade over osv. ?

jeg bruges mest til klippe reklamer ud og udover projectX findes
f.eks. gopchop  , denne har  dog heller ikke "fade" mulighed.

(til windows er projextX + cuttermaran et godt valg, der mangler faktisk
 noget på højde med cuttermaran til linux, men heller ikke cuttermaran
 har "fade" men kan klippe/klistre per billede og ikke hele GOP's)

> Jeg er faldet over Cinelerra, men det åd alle systemresourcerne ved load af
> mpeg filen - og PCen var i praksis låst.

måske mpeg2 filen ikke er 100& mpeg2 conform hvis den kommer direkte
fra DVB-T ?
Måske skal den igennem projectX først ?

PS.
I mpeg2 gemmes der i GOP's, dvs. group of pictures (12-15), og de fleste
simple redigeringsprogrammer kan kun klippe hele GOP's ikke midt i,
da de kræver mpeg2-recoding af sekvensen.

--
mvh Frank Damgaard  |