Re: SV: opløsning på indlogningsskærm

Søren Egmose wrote:
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Frank Damgaard [mailto:frank_sslug@xxxxxxxxxxxxxx] Sendt: 27. september 2006 15:10
Til: sslug-teknik@xxxxxxxx
Emne: Re: [TEKNIK] opløsning på indlogningsskærm

On Wed, Sep 27, 2006 at 02:44:37PM +0200, Frank Damgaard wrote:

On Wed, Sep 27, 2006 at 12:15:28PM +0200, Søren Gade wrote:
Hello sslugger.
Jeg har installeret Ubuntu på min datters pc og den kører
fint, dog med
det lille problem at efter opstart når jeg kommer til
indlogningsskærmen
er det med en opløsning på 1600x1200.
Dette gør at det er meget små typer der bliver skrevet på skærmen.
Der må være en måde at ændre det på til 1024x768 som er
min foretrukne
opløsning.
Har du prøvet at ændre i :
System->Indstillinger->Skærmopløsning
hmm, jeg checkede lige, men det vedrører kun oplæsning
efter login.

Ellers se på http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=83973
hvor man retter i /etc/X11/xorg.conf

Du kan blot udkommentere de linier med skærmopløsninger
du ikke vil anvende (sæt evt # foran på linien/linierne)

Så det der står i xorg.conf begrændser ikke opløsningne i selve ubuntu?
er det nyt?

Hvad mener du med selve ubuntu?. Før X startes bruger ubuntu en skærmopløsning, som nok ikke kan ændres, (medmindre man kan finde ubuntus opstartsfiler). Den omtalte loginskærm vises formentlig efter start af X. I xorg.conf sættes den skærmopløsning X skal anvende.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@xxxxxxxxxxx