Re: ubuntu zepto og widescreen

On Tue, 3 Oct 2006 00:15:13 +0200
"Anders Ravnsbæk" <jasoncliffhanger@xxxxxxxxx> wrote:

> Hej
>
> Som emnet antyder drejer det sig om en zepto laptop med widescreen
> der kører ubuntu. problemet er at man inde i skærmindstillinger (den
> grafiske version) ikke kan vælge den rigtige opløsning som gerne
> skulle være 1280x768. Har haft en ven der ved mere end mig til at se
> på det og han kunne finde inde i noget config halløj at den egentlig
> tror at opløsningen er sat rigtigt, men billedet ser trykket ud som
> hvis den kører 1024x768.
>
> Han snakkede noget om at gnome gerne vil bestemme at man skal kunne
> [...]

Problemet er ret sikkert ikke gnome eller lignende, men simpelthen at
de computere Zepto sælger kommer fra producenten Compal der bruger en
elendig BIOS. I denne er der simpelthen ikke info om hvad skærmen kan
tilbyde af opløsninger og da du kan skade skærmen ved at sætte det
forkert op, ja så vil Xorg simpelthen kun tillade dig at bruge de
opløsninger bios siger computeren kan bruge.
Der findes dog "hacks" der kan løse dette problem. Søg efter
915resolution (f.eks. http://www.geocities.com/stomljen/ ) det benytter
jeg på min zepto 2215W med stor success.

--
Kim Schulz    | Private :  http://www.schulz.dk
Kim@xxxxxxxxx | Business:  http://www.devteam.dk