Re: lidt undren over xmodmap

Frank Damgaard :

On Thu, Nov 09, 2006 at 11:59:54PM +0100, Lars Madsen wrote:

ved godt at man ikke anvneder xmodmap mere (anvender xkb), men jeg blev
spurgt om følgende og jeg har ikke rigtig noget godt svar.

Hvis man på en linux pc med xorg Xserver udfører

xmodmap -e "keysym F7 = Ooblique"

ville man jo forvente at få Ø, men man får kun ø !

Er der nogen god forklaring på dette fænomen?

Mystisk.

Derudover kan jeg ikke 2 gange bruge samme keysym.
Derefter må man anvende keycode 73 = ...
(måske ikke så underlgt iden F7 slettes)

ja det er jo netop faren ved xmodmap. Der er keycode bedre. Men de er ikke ens på alle tastaturer.

Prøv "xmodmap -pke | less"  både før og efter
og sammenlign.
I øvrigt gemmes Oobluque som Oslash i tabellen.

hmm, det kunne måske forklare noget.

Heller ikke noget simpelt som
keycode 73 = 1 2 3 4
giver andet end "1" med uden modifier keys .

Bruges
 keycode 24 = oslash Oslash
så virker ø/Ø i stedet for q/Q

Så problemet serud til at være hvordan "shift" er sat op.

Ses på den eksisterende keymap uden ændringer:

F7:  keycode  73 = F7 XF86_Switch_VT_7

dvs  Ctrl-Alt-F7 skifter til virtuel konsol F7, og ikke shift-F7,
så den normale brug af Shift er ændret på F1-F12
sådan at man kan skifte virtuel konsol !

Så i stedet for Shift-F7 skal der anvendes Ctrl-Alt-F7
for at få "Ø" !

Jeg ved ikke helt hvordan dette kan ændres, måske via
setxkbmap og lign.

Det er noget som er indført sammen med xorg. Vi vidste godt at det ville blive sådan, så vi har omkodet alle vore amerikanske tastaturer (vi anvender af traditionelle årsager amerikanske tastaturer i stedet for danske) via xkb. Hvilket fungerer helt fint.

xorg gør at man ikke videre nemt at give shift + F-stast nogen speciel mening, med mindre man patcher X på en eller anden måde. Det har man abre ikke lyst til når man har ret så mange servere som folk frit kan bruge. Så hellere en løsning for alle brugere, og så tage sig af specialtilfældene senere.

Men der er jo naturligvis nogle få som hellere selv vil bestemme, hvorved ovenstående situation opstod.

Det er bare ret mærkeligt at man ikke kunne få Ø som det første på en F-tast når man nu godt kunne få ø.

/daleif

``You cannot help men permanently by doing for them
what they could and should do for themselves. ''
 -- Abraham Lincoln